Havkajakker

Klubben ejer 42 havkajakker,- 29 plastkajakker og 13 i glasfiber. Der er forskellige mærker og størrelser, så der er kajakker til både store og små, til forskellige færdigheder og til forskellige behov. For at ro i en glasfiberkajak skal man være friroet. Glasfiberkajakkerne er ikke sarte, men skal selvfølgelig behandles pænt (pas på sten og kanter).

Udover kajakker stiller klubben pagajer, svømmeveste og spraydeck til rådighed. Desuden standard sikkerhedsudstyr som pumper, paddlefloats, flydetov og førstehjælpsposer.

Nedenfor finder du en kort beskrivelse af nogle af klubbens kajakker - de som er sejlet ind i flåden i 2023:

Nr 134: Svanen
Mærke: NDK Explorer MV - Storesøster til Romany (Blåhals, Kobbersneppen og Brushanen).
Længde/bredde: 533, 54cm
Rød top, hvid bund. Købt brugt.
Til mellemstore og større roere, eller til dem med længere ben eller større fødder.
“let glid gennem vandet og stor manøvredygtighed.”

Nr 135: Grønben
Mærke: Wilderness Tempest 180 - Storesøster til Tempest 170 (Lunden og Sulen).
Længde/bredde: 549cm, 58cm
Hvid med sorte liner. Købt brugt.
Til større roere eller dem der gerne vil have deres lange ben nede i kajakken.
“God både primær og sekundær stabilitet…”
Godt taget imod især af klubbens langbenede medlemmer.

Nr 136: Blåhals
Mærke: NDK Romany
Længde/bredde: 485cm, 54cm
Himmelblå top, hvid bund. Købt som helt ny i 2023 med fondsmidler fra DGIs foreningspulje.
Til den mindre eller mellemstore roer.
“manøvredygtig, er skabt til leg, den er let at rulle og er helt fantastisk i surf’en”.
Taget flittigt i brug.

Nr 139: Kobbersneppen - orange Romany - Orange top, hvid bund.
Nr 140: Brushanen -  bordeaux Romany - Bordeaux top, hvid bund.
To ‘veteran’-kajakker af samme model som Blåhals (nr 136).
De er nogle fine omend lidt slidte ældre damer, som har set lidt af hvert, men de har stadig masser af gods til mange gode ture og tumlerier på vandet tilbage.
Ikke noget nymodens pjat - de har hverken ror eller finne, så vil man ro dem, må man kunne tumle dem - det kan man sagtens.
Fodstøtte justeres ved at sætte plader ind af forskellig tykkelse.

Nr 137: Havmågen
Mærke: Zegul Greenland T (samme model som Tejsten og Tranen)
Længde/bredde: 540cm, 54cm
Helt hvid med hvide liner. Købt som ny i 2023.
Til den mindre eller mellemstore roer.
“klassiske og markante linier og lav volumen, hvilket gør den let roet og giver ekstra god kontrol over kajakken. Også god til rul.”
Er gledet lige ind i flåden af vores meget populære Greenland’ere.

Nr 138: Bette Orm
Mærke: Skim Braveheart LV
Længde/bredde: 502cm, 52,5cm
Orange top, hvid bund. Købt brugt.
Til den mindre eller mellemstore roer.
“Hurtig, manøvredygtig og super i uroligt vand. Fin stabilitet og hurtig at dreje”

Nr 141: Skægmejsen
Mærke: Frej 504.
Længde/bredde: 504cm, 52cm
Blå top, hvid bund. Købt brugt.
Til mindre og mellemstore roere.
“en særdeles manøvredygtig kajak, nem at håndtere og reagerer hurtigt på dine bevægelser (giv den en smule finne). Laster overraskende meget og har minimal modstand ved march. Er også rigtig fin til rul, surf, leg i bølger og vanskelige vejrforhold.”

Nr 142: Solsorten
Mærke: DesignKayaks Endless Regular.
Længde/bredde: 520cm, 50cm
Helt antracitgrå med orange liner og luger. Købt brugt.
Til mindre og mellemstore roere.
“en hurtig havkajak, lavt for- og bagdæk, stor retningsstabilitet. God siddekomfort"