Sikkerhed

Klubbens daglige rofarvand omfatter kyststrækningen mellem Brabrand rostadion og Ugelbølle Hoved. Kajakroning uden for dette område kræver, at man har roet mindst 200 km inden for de sidste 12 måneder eller at man følges med en roer der har.

Ikke-friroede skal altid følges med en instruktør.

En friroet har selv ansvaret for sikkerheden under turen, herunder at egne færdigheder og udstyr er sikkerhedsmæssigt forsvarlige og svarer til forholdene på turen.

Den enkelte roer har ansvaret for at vedligeholde egne sikkerhedsmæssige færdigheder, herunder årlig træning af teknik og makkerredning.

Har du en sygdom e.lign. som kræver særlig opmærksomhed eller måske endda kan medføre lammelser eller bevidsthedstab, bør du orientere de andre på turen.

Inden roning skal du

• kende vejrudsigten for turen
  • registrere turen i klubbens rokort

Under roning skal du

• bære beklædning tilpasset aktuelle forhold
  • bære godkendt svømmevest og spraydeck (cockpitovertræk, skørt)

Det anbefales altid at ro kystnært, dvs. ikke længere væk fra kysten, end at du kan svømme i land. Krydsning af bugten kræver særlig omtanke - snak med nogen om turen, husk al sikkerhedsudstyret (og har du øvet dine rednnger?) og tag gerne en romakker med.

Mere om sikkerhed…

Vejret

Tjek altid vejret inden du tager på tur. Roning i vindhastigheder over 5 – 6 m/sek. anbefales ikke for nybegyndere. Vær særlig ekstra opmærksom i fralandsvind. Vinden kan let presse kajakken længere ud og bølgerne er typisk højere et stykke fra land.

Påklædning

Din påklædning bør afspejle årstiden og vejrudsigten. Hovedreglen er, at vi altid ror i våddragt. Ellers er anbefalingen for påklædning til søs at følge 3-lagsprincippet:

1. Den inderste del: Termoundertøj
  2. Den mellemste varmeisolerende del: Brug uld, fleece el. lign. – gerne et ekstra sæt at skifte med.
  3. Den yderste del: Bukser og jakke i vind- og vandtæt kvalitet. Medbring hovedbeklædning og evt. handsker.
  4. Svømmevest og spraydeck

Det er i store dele af sommerhalvåret en rigtig god idé at beskytte huden mod for kraftig stråling fra solens ultraviolette stråler. Smør med solcreme i høj faktor – og brug gerne solhat.
Tag gerne skiftetøj med og ekstra tøj til at holde dig varm under pauserne.

Udstyr

Inden du tager på vandet, skal du tjekke dit udstyr og sikre dig, at du har det nødvendige med – afpasset til den planlagte tur.

Anbefalet udstyr er:

• Mobiltelefon (pakket vandtæt)
  • Paddelfloat
  • Pumpe/Øse
  • Bugserlinje
  • Væske - evt. noget varmt at drikke
  • Noget spiseligt; mad, frugt elle snacks
  • Ekstra tørt tøj og tøj til pauserne
  • Solcreme
  • Kompas
  • Førstehjælpsgrej (tag en pose med fra klubben)
  • Kniv

Ro langs kysten

Vi råder kajakroere til generelt ikke at ro længere fra kysten, end at de kan svømme i land. Det vil normalt sige 300 m., men vi råder dig til, at du holder dig højst 150 m. fra kysten.

Repeter redningsøvelserne

Hvert år skal redningsøvelserne repeteres - gerne både i stille og mere uroligt vand. På den måde ved du, at du kan komme op i kajakken igen, og kan hjælpe andre med at komme op, i tilfælde af, at uheldet er ude. Med øvelserne bliver du også mere tryg og sikker på dine færdigheder. Hjælp din romakker med at få trænet.